BomenZW

Tunnel dicht, deur open

Het nieuwe regeerakkoord houdt de gemoederen flink bezig. Persoonlijk was ik zeker een dag lang in hoger sferen toen het vorige maand verscheen. Reden? De Mobiliteitsalliantie staat expliciet genoemd als de partij waarmee het kabinet de komende vier jaar alternatieve vormen van vervoer en betaling wil onderzoeken. Een prachtig resultaat waar we met de 23 organisaties uit de alliantie achter de schermen keihard voor hebben gewerkt. Een mooi voorbeeld van het effect van krachtenbundeling.

Maastunnel

Krachtenbundeling. Ik krijg er mateloos veel energie van. Ook in mijn andere rol als Mobiliteitsmakelaar in Rotterdam merk ik hoe het bij elkaar brengen van partijen kan leiden tot win-winsituaties. Zelfs als de aanleiding verre van positief is. Afgelopen zomer ging de Maastunnel richting zuid voor twee jaar dicht voor onderhoud. Een forse uitdaging voor de Maasstad, aangezien er maar twee andere mogelijkheden zijn om de rivier over te komen. Nadenken over slimme reisalternatieven was dus absolute noodzaak. En dat voor een enorme doelgroep: bewoners, forenzen, transportbedrijven, leveranciers, toeristen, klanten… Hoe bereik je al die mensen?

Boegbeeld binnen boord

Gelukkig is het bundelen van krachten mijn vak… Vanuit het mobiliteitsnetwerk R10 van Rotterdamse bedrijven was Erasmus Medisch Centrum bereid om als boegbeeld op te treden voor een bredere samenwerking, die we de Maastunnelalliantie doopten. Nu hadden we de grootste werkgever van Rotterdam binnen boord, voor wie bereikbaarheid letterlijk van levensbelang is. Dit bleek de juiste basis voor gezamenlijke communicatie over de tunnelafsluiting en de alternatieven. Iedereen had immers hetzelfde belang: bereikbaar blijven.

Geen woorden, maar daden

Wat er toen gebeurde, was misschien wel het toonbeeld van Rotterdamse mentaliteit. Nu een grote speler in de stad zijn schouders eronder wilde zetten, haakten binnen een paar maanden vijftig organisaties aan. Onder meer door krachtenbundeling (jawel, daar is ‘ie weer) van de leden van VNO-NCW Rotterdam en de kennis & expertise van De Verkeersonderneming. De Maastunnelalliantie werd een krachtig platform dat gezamenlijk optrok in de communicatie richting achterban. Met een heldere boodschap: het onderhoud aan ‘Onze Tunnel’ is noodzakelijk en onontkoombaar. Dus we gaan er met elkaar voor zorgen dat onze stad maximaal bereikbaar blijft. Geen woorden maar daden.

 

Krachtenbundeling (jawel, daar is ‘ie weer)”

 

En het blijkt te werken: de overlast blijft binnen de perken en iedereen heeft voordeel bij de aanpak. Voorzichtig komt nu zelfs de vraag op of we met de Maastunnelalliantie misschien meer mobiliteitsvraagstukken gezamenlijk kunnen oppakken.

Deur Trêveszaal

Onze nieuwe regering is in feite ook zo’n alliantie op zoek naar de gezamenlijke kracht. In het debat over de regeringsverklaring sprak Mark Rutte over de noodzaak tot samenwerking. Hij zette de deur van de Trêveszaal voor de oppositie ‘op een ruime kier’. De Maastunnelalliantie bewijst dat samenwerken effect heeft: de tunnel is dicht maar de deuren zijn geopend.

Dit bericht heeft 0 reacties