Voorstel Autobelastingen

Voorstel autobelastingen; zoek de werkgever

Autobelastingen, never a dull moment…Met smart wordt al enige tijd gewacht op de zogenaamde Autobrief 2, de beleidslijn vanuit het ministerie van Financiën over de autobelastingen vanaf 2017. Hier hangt voor veel partijen flink wat van af. De belastingen hebben invloed op welke auto’s wel of niet verkocht of geleast worden, hoe duur autorijden wordt of hoeveel het bezit van een auto kost en wie die prijs betaalt. Een aantal organisaties wachtte de black box vanuit het ministerie niet af en kwam deze week zelf met een voorstel. De vraag is echter wie hier blij van wordt en of het niet nog slimmer kan…

Deze week heeft een ‘brede’ maatschappelijke coalitie een voorstel gedaan voor de Autobrief 2. In het kort: geen aanschafbelasting meer, bijtelling naar 20% of 21% voor alle leaseauto’s behalve voor de volledig elektrische auto (7% bijtelling). Daarnaast hoeven volledig elektrische auto’s geen motorrijtuigenbelasting (MRB) te betalen, gaan plug-in hybride auto’s 50% MRB betalen en de rest het volle pond. Tenslotte wordt er een stimuleringsfonds voorgesteld met daarin jaarlijks 250 miljoen euro voor de aanschaf en het gebruik van elektrische en plug-in auto’s.

Namens wie?

Maatschappelijke coalitie Autobrief IIBuiten de inhoud van het akkoord, is het interessant om te kijken namens wie het voorstel wordt gedaan:
Milieuorganisatie?
Check; Natuur en Milieu.
Autobranche?
Check; RAI en Bovag.
Automobilist?
Check; ANWB.
Leasemaatschappijen?
Check; VNA.
Werkgevers?
*stilte*

Laat die stilte even op je inwerken en vraag je af: is het niet vreemd dat werkgevers niet zijn meegenomen in het voorstel? Zij zijn een partij die met 800.000 auto’s op de weg ook een groot belang hebben bij het toekomstige systeem van autobelastingen. Wat zouden werkgevers vinden van het voorstel? Een rondje bellen en mailen levert een ontluisterend beeld op.

 

Het is de “doodsteek” voor het plug-in hybride rijden.

 

Doodsteek plug-ins

“Het is de “doodsteek” voor het plug-in hybride rijden. In deze plannen wordt totaal voorbij gegaan aan de zakelijke rijders die wél duurzaam willen rijden,” aldus Ronald de Hoog. Hij is manager wagenpark van Cofely en daarmee verantwoordelijk voor zo’n 3.800 auto’s. Cofely is druk bezig met het maken van een beleid voor de inzet van plug-in hybride auto’s. Dit beleid is gericht op duurzaamheid: de auto gebruiken waarvoor deze ontwikkeld is, elektrisch rijden met een zeer lage CO2-uitstoot.
Ronald: “Het beleid voorgesteld door de coalitie bevat geen enkele stimulans voor de zakelijke rijder om voor plug-in hybride voertuigen te kiezen en de voorwaarden van het Cofely-beleid te accepteren. Daarnaast zijn plug-in hybride-auto’s aanzienlijk duurder dan de conventionele auto’s met verbrandingsmotoren. Dit maakt het voor onze medewerkers nog onaantrekkelijker om in een (dure) zuinige auto te gaan rijden. Het stimuleringsfonds van € 250 miljoen is nooit voldoende om de ambitie voor 200.000 elektrische en plug-in voertuigen in 2020 in te vullen. Dit voorstel haalt de plannen van Cofely voor de inzet van deze duurzame voertuigen onderuit.”
Andere wagenparkbeheerders bevestigen het beeld zoals verwoord door Ronald. Wanneer we het daadwerkelijk zuinig gebruik van plug-ins willen stimuleren, is de werkgever een belangrijke partij om zijn medewerkers hierin te stimuleren. Veel organisaties zijn hier dan ook al enige tijd mee bezig en zien hun inzet en beleid met het voorstel volledig teniet gedaan.

Leuk die mening, maar wat is het voorstel?

Natuurlijk is het ‘makkelijk’ kritiek leveren wanneer je aan de zijlijn staat. Maar wat als de werkgever wel aan tafel zit, welke punten vindt hij belangrijk binnen het complexe systeem van autobelastingen? Hoe kan het voor hem (en de Belastingdienst!) makkelijker gemaakt worden?

Bijtelling op basis van privé-kilometers

Naast het stimuleren van zuinig gebruik van plug-ins, is er nog een belangrijke kans die meegenomen kan worden in Autobrief 2: het privé-gebruik van de leaseauto. Nu is dit een rigide systeem; tot 500 kilometer betaal je geen bijtelling, na 500 kilometer is er geen enkele rem op de privé-kilometers. Een pakketje van Marktplaats in het weekend ophalen in Groningen? Drie keer per jaar met de leaseauto naar dat leuke huisje in Zuid-Frankrijk? “Geen probleem, ik betaal toch bijtelling?” Maar ondertussen staat de Belastingdienst te controleren in het weekend bij Ikea of daar geen ‘zwartrijders’ tussen zitten en hebben de werkgevers hun handen vol aan beleid om het privé-gebruik aan banden te leggen.
Zou het niet veel makkelijker en eerlijker zijn om de bijtelling deels te relateren aan het aantal privé-kilometers dat een medewerker maakt. Hij kan zelf bepalen hoeveel hij privé rijdt, de werkgever hoeft geen ingewikkeld leasebeleid meer te maken én te controleren en de Belastingdienst hoeft niet meer te posten bij de Ikea. De ritregistratiesystemen zijn er klaar voor, zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn.
Kortom, indien er geluisterd wordt naar de roep van de werkgevers om ook (schoon) gebruik van de lease-auto mee te nemen in Autobrief 2, dan wordt het een echt toekomstbestendig, duurzaam en eerlijk fiscaal autobeleid.